Tuta och kör - dialogbaserad visning och workshop

  • Samtidskonst
  • Skapande verkstad


Vad finns egentligen bakom de slutna tegelfasaderna till Göteborgs Konsthall? Hur kom det in bilar? Kan en bil verkligen vara ett konstverk? Och vad är det för vingar av hård metall uppflugna på väggen? I ett av rummen finns stora stenblock som pyser ut ånga…

Tillsammans går vi på upptäcktsfärd i utställningen Burnout på konsthallen. Vår konstpedagog spinner vidare på det som fångar barnens intresse.

Efter en stund går vi in i ateljén för att skapa en gemensam bild – bl.a. med hjälp av spår av leksaksbilar.

 

Förslag på uppgift för resan till konsthallen: Ge barnen i uppdrag att spana efter t.ex. gula, röda, vita etc. skåpbilar under resan. Räkna varsin färg under 10-15 minuter. Vilken färg fanns det flest av? Byt och spana efter bussar…

Här kan ni hitta Tillgänlighetsinformation.

Barnen ska få möjligheter att förundras och utveckla sin förmåga att utforska, kommunicera och reflektera” (Läroplan för förskolan Lpfö11)

”...skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig.” Läroplan för grundskola Lgr22