Den sovande orkestern

En orkester som sover och en förvirrad dirigent behöver hjälp att få igång den. Han har fått någon slags minnesförlust och provar flera metoder för att få orkestern att låta, som han testar med eleverna.


Första moment: Ljud- ljus
Eleverna välkomnas först utanför spelsalen av dirigenten som berättar om en storm. Eleverna blir insläppta i rummet som är mörklagt och där musikerna sitter vid sina notställ med var sin lampa. Lamporna har olika färger och går att släcka och tända med hjälp av fjärrkontroller. När en lampa tänds spelar musikern och slutar om den släcks. Detta system används som en presentation av de olika instrumenten där man får höra hur de låter var för sig och sedan tillsammans i olika konstellationer. På detta sätt visar dirigenten hur ett orkesterstycke kan vara uppbyggt, en melodi som spelas av ett eller flera instrument, andra stämmor, baslinje, rytmsektion osv. Eleverna blir sedan uppdelade i grupper så att en större grupp sitter och lyssnar medans en mindre blir tilldelade fjärrkontroller så att musiken kan styras, och därmed är medskapande i musiken. Fjärrkontrollerna får sedan gå runt så att alla får prova.


Andra moment: Rörelse
I nästa moment arbetar vi med kroppen. Genom olika övningar skapar eleverna musiken ännu mer från grunden. Dirigenten visar först eleverna hur man traditionellt startar och slår av orkestern. Först får alla prova tillsammans, sedan en och en. Det är en mäktig upplevelse för barnen att med en enkel rörelse få ett gensvar ifrån orkestern. I nästa övning får de lära sig en ny metod som handlar om att leda orkestern genom att visa med armarna olika positioner som motsvarar olika toner i en skala. På det sättet kan de skapa melodier och harmonier när de får arbeta i grupp. Sista övningen går ut på att eleverna helt fritt får skapa rörelser som orkestern ska reagera på med ljud. De kan använda hela kroppen och röra sig i rummet och skapa sin helt egna improviserade dans och därmed skapa musik. Eller också genom att sjunga och skapa ljud in i mikrofonen och få ett svar från orkestern. Här får eleverna chansen att skapa inom friare ramar och utifrån sina egna rörelser och ljud.