Satumaa - Sagolandet

  • Teater
  • Sång och musik

En musik- och berättarföreställning som söker efter rötter, en sverigefinsk identitet och ett förlorat språk.

Texterna och berättandet utgår från Anna Heikkinens personliga minnen, intervjuer med släktingar, deras sparade brev och dagboksanteckningar från Andra världskriget. Det var efter denna tid Annas pappa, Pekka Heikkinen, som 9-åring skickades från Finland till Sverige. Som en historia berättad av ett barn till en ensamkommande speglar föreställningen även en del av vår brännande nutid och framtid. Berättandet vävs samman med finsk tango, folkmusik och egna kompositioner i stämningsfulla, medryckande arrangemang och vacker stämsång. Föreställningen präglas av en intim och stark närvaro med ömsint värme där den unga publiken får både en musikalisk upplevelse och en angelägen historia som berör. Föreställningen är 43min lång med efterföljande samtal och frågestund.

Kommentarer från elever:
“Det var sorgligt och svinbra!” (åk 2)
“Jag kommer själv från en invandrad familj. Och jag hade verkligen behövt se det här på mellanstadiet.” (gymnasiet)
“En fantasifull och musikalisk sannhistoria.” (åk 8)
“Det här var det bästa finska efter mumintrollet!” (åk 5)
"Vacker historia, att historien va sann verkade få dig att sjunga från hjärtat." (åk 9)


Medverkande:
Anna Heikkinen - sång, berättande
Larisa Ljungkrona Mönttinen - dragspel, sång
Ida Gillner - sopransaxofon, tamburin, sång

Manus och konstnärlig idé: Anna Heikkinen
Musikaliska arrangemang: Anna Heikkinen & Längtans Kapell
Dramaturgi: David Sperling Bolander/Anna Heikkinen & Längtans Kapell
Kostym och scenografi: Anna Sefve
Äppelträd: Karin Agélii
Foto: Harald Nilsson
Produktion: Anna Heikkinen & Längtans Kapell



Exempel att arbeta med före och/eller efter föreställningen: 

SO och Historia: Andra Världskriget, Finska Vinterkriget och de 70 000 ensamkommande barn som kom till Sverige från Finland.

Arbeta med begrepp som demokrati och diktatur. Samtal om varför det blir krig? Hur drabbas barn i krig? Finns det barn som kommer som flyktingar till Sverige idag? Hur skulle det kännas att behöva lämna allt man vet och allt man känner till och tvingas iväg till ett land där man inte kan språket mm.

Svenska: koppla föreställningen till de nordiska språken (finska) och olika sätt att uttrycka sig (sång, musik).

Jobba med informationssök och källkritik genom olika källor. Till exempel intervjuer, böcker och brev. 

Berätta om minoritetsspråken i Sverige, där finska är ett av dem.

Forska i sin egen familjehistoria. Intervjua äldre släktingar.