Denna lektion görs i samarbete med Stadsbiblioteket. I höstas delade de ut årets bok till årskurs 3, "Gastar i Göteborg". Detta är en uppföljande lektion.
I boken "Gastar i Göteborg", av Martin Olczak möter Jack gastar och troll. I den här lektionen berättar vi lite mer och ger er även färdigheter att klara av dem själva! Lektionen består av:
- Introduktionsfilm gastar
- Introduktionsfilm troll
- 10 st filmer där vi berättar fem sägner om gastar, fem om troll.
Upplägg berättelser:
- Vi berättar upptakten
- Sedan ställer vi en fråga (”Vad ska de göra?”)
- Det kommer upp en pausbild
- Vi berättar hur sägnen slutar
I pausen kan barnen få berätta vad de tycker att huvudpersonen ska göra, eller skriva klart historien på egen hand.
Efter sägnen kan de prata om den. Var den läskig? Varför har folk berättat den? De kan skriva en egen historia eller illustrera den.
Andra övningar
Sägner är inte sagor. Sägner gör anspråk på att det verkligen har hänt, och i grunden ska de antingen förklara (därför är det så här) eller varna (gör inte så här).
- Prata om en berättelse. Varför har folk fortsatt berätta den här? Vill den förklara, eller varna? Vad eller för vad? (I vissa fall kan det vara dubbelt – bortbytingsmyten kan ses både som en varning, ”lämna inte spädbarn ensamma” och som en förklaring till avvikande beteende och liknande).
- Finns det några moderna övernaturligheter som folk faktiskt tror på? Varför tycker vi om att berätta om dem?
- Vad ska barn inte göra idag? Kan ni komma på ett väsen som kan användas för att skrämma och varna barn, så de inte gör så? Skriv en sägen som ni kan berätta för mindre barn, så att de inte gör något dumt.
Länkar till filmerna:
Allt du behöver veta om gastar
Allt du behöver veta om troll
Bortrövad av en gast
Den osynliga gasten
Gastarna på ön
Gastarna som slogs
Gasten och soldaten
Trolldansen
Trollen och björnen
Trollen och hon som skulle föda barn
Trollen som bytte barn
Trollens silverbägare