Omklädningsrummet

  • Dans

En föreställning om identitet, självbild, samtycke och relationer.  Om fniss, jämförelse och svett. Om frågor som ställs på sin spets i det speciella rum som omklädningsrummet är.

Är det någon mer än jag som tänkt duscha? Får jag titta, eller ska jag låtsas att jag inte ser?
Fniss. Blickar. Hud. Jämförelse. Svett.
Känner du igen dig?

Dansföreställningen tar upp frågor som rör identitet, självbild, samtycke och relationer. Frågor som ställs på sin spets i det speciella rum som omklädningsrummet är. Som publik är man delaktig i att skapa känslan av ett omklädningsrum genom att sitta runt scenens alla fyra sidor. Föreställningen går att använda som ingång i ett samtal eller större arbete om hur vi är mot varandra och var ens egna och andras gränser går.

“Jag tycker det var bra att eleverna satt runt om scenen för det var så nära för alla. Det gjorde  att man kunde känna att man var med och inte hamnade i bakgrunden utan var mer delaktig…att dansarna var så nära eleverna förstärkte känslorna jag tror ofta finns i omklädningsrummet.” Lärare - mellanstadiet


Att tänka på vid bokning:

  • Bokning görs genom att boka in flera klasser samtidigt i en och samma bokning (max 90 platser).
  • Föreställningen kräver även att båda tiderna bokas av samma skola då aktören kommer ut till skolan.
  • När bokningarna godkänts skickas en bokningsbekräftelse.
  • Föreställningen spelas i skolans idrottshall och efterföljs av ett interaktivt samtal direkt efter föreställningen som dansarna leder.
  • Publiken sitter runt om scenens alla fyra sidor. Av erfarenhet är det bra att använda både bänkar och stolar (i olika höjder) för att alla ska kunna se.
  • Aktören tar kontakt med bokaren inför besöket och då finns det även möjlighet att anpassa tiderna.