Årstidsväxlingar i naturen

  • Biologi
  • Grupparbete/övning
  • Lyssna och prata
  • Utomhus

Följ med oss ut i djurparken och undersök hur djuren och naturen förändras med årstiderna! Eleverna får själva vara aktiva ”forskare” genom att fylla i sina egna observationer i fältjournaler.

Lektionerna syftar till att ge eleverna kunskap om hur naturen och djuren förändras under året. Lektionen ger också eleverna möjlighet till att träna på att utföra enklare fältobservationer. 

Denna lektion bokas med fördel vid flera tillfällen under samma läsår så att eleverna får uppleva och följa samma miljö under olika årstider. Det är dock även möjligt att boka endast en lektion vid önskad årstid.

Under varje lektionstillfälle stannar vi vid några utvalda djur i djurparken och undersöker hur de och deras omgivande miljö ser ut. Vilken färg har djuren? Har de horn? Har de ungar? Är gräset grönt? Eller är det snö? Vi diskuterar vad som kan vara viktigt för djuret under just denna del av året och reflekterar över vad vi själva tycker om årstiden. Vi funderar också på vilka dofter och ljud som vi kan uppleva.  

Praktiskt upplägg:

Till denna lektion tar eleverna med sig en egen fältjournal som de fyller i (ladda ner i bilagor). Fältjournalerna tar de med sig alla gånger de kommer så att de kan läsa vad vi såg förra gången och jämföra. Den som vill har med kamera för att fotografera det vi ser och bilderna kan sedan användas för att till exempel göra ett collage hemma i klassrummet.

Lektionen genomförs utomhus oavsett väder. Samlingsplats är grillplatsen ovanför Barnens zoo. 

Efter och/eller mellan lektionerna genomförs med fördel mer arbete om årstidsväxlingar i skolan. Bland annat har Naturhistoriska riksmuseets övningar med koppling till årstider: https://www.nrm.se/skola/forklassrummet/ak03.9006235.html

 

Exempel på koppling till läroplanen:

  • Undervisningen i ämnet biologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och naturen.
  • Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och an­pass­ningar till olika livsmiljöer och årstider.
  • Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och do­ku­men­ta­tion av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.
  • Djur i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.