Elina - som om jag inte fanns

  • Demokrati och jämställdhet
  • Film
  • Identitet
  • Mänskliga rättigheter
  • Barnkonventionen

Sverige 2003 | Drama, spelfilm | Regi: Klaus Härö  | Filminstitutets distribution | 1h 27 min | Svenska

Följ med till 1950-talets Tornedalen och möt Elina som kämpar för rätten att få vara tornedaling under en tid då den nationella minoriteten skulle bekämpas. 

Nioåriga Elina lever tillsammans med sin mor och yngre syster i 1950-talets Norrbotten. Elinas far har dött av tbc. Efter en längre tids sjukdom börjar hon åter i skolan. Eftersom hon varit borta så länge placeras hon i en ny klass, samma klass som lillasystern, och får en ny lärarinna, Tora Holm. Holm anser att hennes mission är att lära sina elever en perfekt svenska och det enda sättet att leva ett bra liv är att kunna språket väl. Elina gör uppror mot lärarinnans förtryckande metoder och snart är hela skolan och nästan hela det lilla samhället införstådda med vad som sker, men ingen vågar ställa sig på Elinas sida.

Samtala om de nationella minoriteterna. Utgå från filmhandledningen samt den allmänna filmhandledningen om nationella minoriteter. En digital interaktiv föreläsning finns att tillgå, samt förberedelsematerial. 

Filmen och aktiviteterna kring den går att koppla till undervisningen i svenska och historia samt värdegrunden.


PRAKTISK INFORMATION

BOKNING 
Åldersrekommendationen är en rekommendation, lärare är själva ansvariga för att avgöra filmens lämplighet för dennes elever avseende längd och innehåll.  

OBS! Uteblir besöket utan avbokning, eller om avbokning sker senare än en vecka innan föreställning, debiteras fullt pris för antal elevplatser som bokats. Detta gäller även de kostnadsfria visningarna. 

TRIVSELREGLER
Vi vill betona att det är de medföljande vuxna som ansvarar för sina elever och för ordningen i salongen.
Att äta är inte tillåtet på skolbiovisningarna!  


UR LÄROPLANEN FÖR GRUNDSKOLAN (LGR22): 

Svenska åk 4-6:

  • Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt
  • Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.
  • Texter som kombinerar ord, bild och ljud samt texter i digitala miljöer. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.

Historia åk 4-6:


Samhälle åk 4-6: