Stora stygga räven

  • Identitet
  • Litteratur
  • Normer
  • Humor
  • Familj
  • Animation
  • Biologisk mångfald

Frankrike 2017 | Regi: Benjamin Renner, Patrick Imbert | 1h 23 min | Svenskt tal. 

Från skaparna av Oscarsnominerade Victor & Josefine kommer en ny rolig och hjärtlig historia för hela familjen. Landsbygden är inte alltid så lugn och fridfull som man kan tro och djuren på den här gården är särskilt underliga: En räv som tar hand om en hel kycklingfamilj, en kanin som spelar stork och en anka som vill vara jultomten. Folkets Bio

Stora stygga räven baseras på Benjamin Renners bok med samma namn, som är väldigt rolig och passar fint för lustfylld högläsning. Filmversionen är charmig och inspirerar till att rita och måla efteråt, skriva egna berättelser eller varför inte sätta upp en teaterföreställning?


PRAKTISK INFORMATION 

Åldersrekommendationen är en rekommendation, lärare är själva ansvariga för att avgöra filmens lämplighet för dennes elever avseende längd och innehåll. Hör av er till Skolbio så kan vi i vissa fall ordna med påseende.  

OBS! Uteblir besöket utan avbokning, eller om avbokning sker senare än en vecka innan föreställning, debiteras fullt pris för antal elevplatser som bokats. Detta gäller även de kostnadsfria visningarna.  

TRIVSELREGLER
Vi vill betona att det är de medföljande vuxna som ansvarar för sina elever och för ordningen i salongen!
Att äta är inte tillåtet på skolbiovisningarna!  


UR LÄROPLANEN FÖR GRUNDSKOLAN (LGR22)  

Bild åk 1-3: 

Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och tolkas. Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur i form av film, fotografi, design, konst, arkitektur och miljöer.  

  • Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser. 

  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion. 

  • Återanvändning av bilder, till exempel i kollage. 

  • Samtida och historiska bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder och konstbilder. 

Svenska åk 1-3: 

  • Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i texterna och jämföra med egna erfarenheter. 

  • Strukturerade samtal. Att berätta om vardagliga händelser samt att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. 

  • Att lyssna, ställa frågor och ge kommentarer. 

  • Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll. 

  • Skönlitteratur för barn från olika tider och skilda delar av världen. Sånger, muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter. 

  • Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt personbeskrivningar.