Rum som minne – minne som rum

  • Identitet
  • Konst och bild
  • Normer
  • Samtidskonst
  • Relationer
  • Familj
  • Jämställdhet
  • Nationella minoriteter

Lektionen inleds med en introduktion till samtidskonsten. Vad skiljer den från annan konst och hur kan man tänka och ta sig an den när man möter den? Därefter går vi en rundvandring i Selma Selmans utställning Crossing the blue bridge. Tillsammans diskuterar det vi upplever och provar de verktyg deltagarna fick under introduktionen.

Vad är ett rum egentligen? Är det en inre plats eller en yttre verklighet? Eller kanske både och?

Selma Selmans verk speglar minnen från att växa upp som rom i Bosnien och Hercegovina under det pågående kriget. Konstnären arbetar i dialog med sin familj och sina egna minnen från uppväxten. Utställningen förmedlar både allvar och en viss dos humor om att återta makten över sitt liv genom att återvända till det inre barnet och ge det nya förutsättningar.

Skollektionen avslutas med ett kreativt moment där vi arbetar i par och gör en enkel skissövning.

Konstpedagog: Malin Griffiths

Nyckelord: Minnen, Barndom, Familj, Drömmar, Minoritet, Konst som drivkraft, Återbruk, Inre och yttre rum