Queer samtidskonst - Pyramider, New York, mainstream (uppsökande)

  • Demokrati och jämställdhet
  • Historia
  • Identitet
  • Konst och bild
  • Normer
  • Etik och värderingar
  • Samhällskunskap
  • Samtidskonst
  • Relationer
  • Mänskliga rättigheter
  • Genus
  • Jämställdhet
  • HBTQ
  • Tolerans
  • Kvinnokamp


Vad är queert inom samtidskonsten? Och hur har den queera konsten sett ut historiskt sett från tidiga avbildningar av samkönade relationer i forntida Egyptens gravar, New Yorks livfulla konst och musikscen under 70- och 80-talet och i dagens konst som tar plats i offentligheten som aldrig tidigare? 

I den här dialogsbaserade skollektionen av Göteborgs Konsthall synliggörs hur queera konstnärer med hjälp av sin konst skapat representation och samtal om deras mångsidiga identitet. Vi tar även en titt på hur den queera samtidskonsten tagit plats internationellt idag och inom historien samt exempel på verk ur konsthallens utställningar.

Praktisk information
Lektionens längd är 1h och sker uppsökande i pass på er skola. Du som bokar får tillgång till tiderna för samtliga pass kl. 09.00 - 10.00, 10.15 - 11.15, 13.00 - 14.00 men tiderna för passen kan även justeras enligt överenskommelse. (T.ex. 9:30-10:30, 13:00 – 14:00.)
Hör av dig till Göteborgs Konsthalls pedagog Badou Jobe för justering av tider eller frågor badou.jobe@kultur.goteborg.se .

Teknik som behövs på plats är videoprojektor med ljud ut och dator. 

Koppling till läroplan och mål: 

  • Skolan har ett ansvar för att eleverna återkommande i utbildningen får möta frågor som rör sexualitet, samtycke och relationerI lektionen ges möjlighet för dina elever att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till hur relationer och sexualitet framställs i olika medier och sammanhang samt deras och andras rättigheter. Exemplen av konstverk och händelser som tas upp i lektionen är väsentliga delar när eleverna lär sig om samhällets komplexitet och dess mångfald av identiteter och sexualiteter. Samma exempel i lektionen ger även eleven möjlighet att kritiskt granska maktstrukturer kopplade till kön och förtryck.  

  • I ämnet bild har samtidskonsten en given plats i undervisningen av konstnärliga tekniker och uttryckssätt. Genom att bli visad exempel på samtidskonst och fördjupa sig kring den kan dina elever med inspiration av denna lektion skapa egen konst där de kan utforska olika material och stilar samt leta upp fler samtida konstnärer som utforskar queera frågor.  

  • I det språkutvecklande lärandet är det talade språket och den tryckta texten en ständig process i svenskundervisningen. Eleverna kan skriva analyser och reflektioner om konsten dom blivit visad, dess budskap och dess roll i samhället. De kan även skriva berättelser eller poesi inspirerad av konstverken de utforskar. 

  • Genom att titta på historiska exempel på konst kan eleverna lära sig om konstens utveckling över tid och få en större förståelse för dess roll i samhället över tid och hur den kan finnas som en källa för inspiration och representation.  

Kontaktperson
Badou Jobe
Pedagog på Göteborgs Konsthall
badou.jobe@kultur.goteborg.se