Lektionen börjar med att konstpedagog Subani Melin ger en kort introduktion som väcker barnens nyfikenhet kring samtidskonst och Göteborgs Konsthall. Lektionen fortsätter med en skapande workshop där eleverna med oljepastellkrita och kollageteknik får skapa fantasidjur. Som inspiration visar Subani bilder från Jonatan Pihlgrens utställning Vargtimme. Lektionen avslutas med att barnen får berätta för varandra vad det är för varelser som skapats. Hur låter de? Hur rör de sig? Var kommer de ifrån?
Under lektioner får barnen möjlighet att utveckla språk och finmotorik. Lektionen anpassas efter elevernas förutsättningar.
Koppling till läroplan och mål:
”Skapande och undersökande arbete samt lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet.” Läroplan för grundskola Lgr22
”...skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig.” Läroplan för grundskola Lgr22
"Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala... ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga.” Lgr22