Vad har dagens graffiti gemensamt med antika skrifter från staden Pompeji? Kan dansens rörelser vara en folkrörelse? Vad har gallerirummet att göra med de andra rummen i staden där vi lever?
Vi kopplar konsten till olika sociala sammanhang och konflikter i staden. I den här lektionen tittar vi på popkulturella exempel hämtade ur gatukonst, dans och Hip-hopen och jämför dem med såväl aktioner inom aktivism som verk i samtidskonsten.
Lektionen är dialogbaserad och utgår från bilder/filmer via projektor. Göteborgs Konsthalls pedagog aktiverar dina elever med olika diskussionsfrågor under lektionens gång.
_______________________________________________________________________________
Koppling till läroplan och mål:
I ämnet bild har den urbana konsten en given plats i undervisningen av konstnärliga tekniker och uttryckssätt. Eleverna kan med inspiration av denna workshop skapa egen graffiti eller streetart-projekt där de kan utforska olika material och stilar. Stadsplanering och samhällsstruktur är väsentliga delar när eleverna lär sig om samhällets komplexitet.
Genom att undersöka urban konst kan eleverna i samhällskunskapen fördjupa sig i stadsplanering och hur konst påverkar det offentliga rummet. Detta kan även kopplas till diskussioner om stadsutveckling, delaktighet, inkludering och gentrifiering.
I det språkutvecklande lärandet är det talade språket och den tryckta texten en ständig process i svenskundervisningen. Eleverna kan skriva analyser och reflektioner om urban konst, dess budskap och dess roll i samhället. De kan även skriva berättelser eller poesi inspirerad av konstverken de utforskar.
Genom att titta på historiska exempel på urban konst kan eleverna lära sig om konstens utveckling över tid och få en större förståelse för dess roll i samhället över tid.