Queer samtidskonst - Pyramider, New York, mainstream

  • Identitet
  • Lyssna och prata
  • Normer
  • Samtidskonst
  • Mänskliga rättigheter
  • Genus
  • HBTQ
  • Kvinnokamp


Vad är queert inom samtidskonsten – och i historisk konst?  I en dialogsbaserade lektion synliggörs hur queera konstnärer med hjälp av konst skapat representation och uppmärksamhet kring sina mångsidiga identiteter. Lektionen rör sig från fornegyptiska avbildningar av samkönade relationer, via New Yorks konst- och musikscen under 1970- och 80-talen fram till dagens konst.

Lektionen är dialogbaserad och utgår från bilder via projektor. Lektionen är helt frikopplad från den pågående utställningen på konsthallen.

 

Det finns även möjlighet att boka lektionen då vår pedagog Badou Jobe kommer till er på skolan. Se separat lektion för bokning.

 ____________________________________________________________________________________________________

Koppling till läroplan och mål: 

  • Skolan har ett ansvar för att eleverna återkommande i utbildningen får möta frågor som rör sexualitet, samtycke och relationerI lektionen ges möjlighet för dina elever att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till hur relationer och sexualitet framställs i olika medier och sammanhang samt deras och andras rättigheter. Exemplen av konstverk och händelser som tas upp i lektionen är väsentliga delar när eleverna lär sig om samhällets komplexitet och dess mångfald av identiteter och sexualiteter. Samma exempel i lektionen ger även eleven möjlighet att kritiskt granska maktstrukturer kopplade till kön och förtryck.  
     
  • I ämnet bild har samtidskonsten en given plats i undervisningen av konstnärliga tekniker och uttryckssätt. Genom att bli visad exempel på samtidskonst och fördjupa sig kring den kan dina elever med inspiration av denna lektion skapa egen konst där de kan utforska olika material och stilar samt leta upp fler samtida konstnärer som utforskar queera frågor.  
     
  • I det språkutvecklande lärandet är det talade språket och den tryckta texten en ständig process i svenskundervisningen. Eleverna kan skriva analyser och reflektioner om konsten dom blivit visad, dess budskap och dess roll i samhället. De kan även skriva berättelser eller poesi inspirerad av konstverken de utforskar. 
     
  • Genom att titta på historiska exempel på konst kan eleverna lära sig om konstens utveckling över tid och få en större förståelse för dess roll i samhället över tid och hur den kan finnas som en källa för inspiration och representation.