Familjen Simpsons i Auschwitz – samtidskonst om förintelsen

  • Historia
  • Lyssna och prata
  • Samtidskonst
  • Andra världskriget
  • Historiebruk

Numera finns det få kvar som kan vittna om vad som hände. På vilka sätt är förintelsen angelägen för oss idag? I lektionen ser vi exempel på hur samtida konstnärer berättar om det som hände. De väljer att använda lego, enkla teckningar och snubbelstenar m.m. Blir det alltid bra – eller blir det rent av smaklöst ibland? Hur gör man minnesmonument över förintelsen?

 I lektionen får eleverna själva aktivt tolka och reflektera över bilder och fundera över vad de har sett, läst eller hört om förintelsen som berört dem.  

 Lektionen är dialogbaserad och utgår från bilder via projektor. 


PRAKTISK INFORMATION

  • Längd: 60 minuter per lektion. Skolan bör boka in 2-3 lektioner samma dag - så prata ihop dig med några kollegor.
    Plats: Uppsökande på er skola
  • Tid: tider enligt överenskommelse inom tidsspannet 8.30-15.30, vissa datum enbart eftermiddag
  • Kontakt för överenskommelse av tider eller frågor: elisabet.udd@kultur.goteborg.se 
  • Teknisk utrustning som behövs: videoprojektor med ljud ut, sladdar för att koppla in dator  


KOPPLING TILL LÄROPLAN 

Denna lektion kopplar till flera delar av läroplanen för grundskolan (åk 8-9) och gymnasiet, särskilt inom ämnena historia, samhällskunskap, konst och kultur, samt etik och värdegrundsarbete. Den syftar till att ge eleverna möjlighet att reflektera över förintelsens relevans idag och förstå hur samtida konstnärer bearbetar och förmedlar dessa historiska händelser. Eleverna får utveckla förmågan att uttrycka sina egna tankar och argumentera kring konstnärliga tolkningar av förintelsen. Finns det etiska eller moraliska betänkligheter kring hur ett ämne som Förintelsen kan gestaltas?