Konst i samhällsdebatten 2.0.- Göteborg

  • Lyssna och prata
  • Samtidskonst
  • Lokalhistoria
  • Samtidshistoria

Ibland händer det! Konsten blir en del av samhällsdebatten där folk uttrycker starka åsikter både för och emot. Den stör, berör och upprör. I lektion ser vi några exempel på sådan konst som berört centrala Göteborg – och diskuterar den tillsammans. Vad tänker eleverna och varför tänker de så? Vilka funderingar väcker verken hos dem? 

 Vi tittar närmare på Drömmarnas monument, ett verk som visades på Götaplatsen sommaren 2023. Verket liknades vid alltifrån ett migrantläger och skräphög till ett monument över konstens frihet. Verket– Evig anställning på stationen vid Korsvägen har inte ens funnits men ändå blivit omtalat. Lite bakåt i tiden (2016) var det en slokande flaggstång i Vasaparken som väckte många reaktioner. Verket Du gamla, du fria, kan tolkas på många sätt.

 Eleverna aktiveras på olika sätt att uttrycka sina tankar och i samtalen om verken finns inga rätt eller fel – bara olika sätt att betrakta, reflektera och reagera. 

 Lektionen handlar om hur samtida konst kan vara en del av samhällsdebatten och fungera som ett verktyg för att både reflektera över men även påverka sociala och politiska frågor. Kan konsten ha en roll i att skapa förändring och ifrågasätta maktstrukturer? 

Lektionen kopplar till läroplanens mål om att utveckla elevernas förmåga att analysera och reflektera över konst i relation till samhälle, etik och värdegrund. Den är dialogbaserad och utgår från bilder via projektor. 


PRAKTISK INFORMATION

  • Längd: 60 minuter per lektion. Skolan bör boka in 2-3 lektioner samma dag - så prata ihop dig med några kollegor.
    Plats: Uppsökande på er skola
  • Tid: tider enligt överenskommelse inom tidsspannet 8.30-15.30, vissa datum enbart eftermiddag
  • Kontakt för överenskommelse av tider eller frågor: elisabet.udd@kultur.goteborg.se 
  • Teknisk utrustning som behövs: videoprojektor med ljud ut, sladdar för att koppla in dator  


KOPPLING TILL LÄROPLAN

Denna lektion kopplar till flera delar av läroplanen för både åk 9 och gymnasiet och syftar till att utveckla elevernas förmåga att analysera och reflektera över konstverk i relation till samhälle och samhällsdebatt. 

Eleverna får genom lektionen reflektera över hur konst kan utmana maktstrukturer, ifrågasätta samhällsnormer och skapa debatt om aktuella frågor, exempelvis migration, arbetsmarknad och sociala rättigheter. Genom att individuellt och tillsammans reflektera över konstverken får eleverna formulera sina egna tankar och lyssna på andras synpunkter. Genom att diskutera konstens funktion i samhället kan eleverna utveckla sin förmåga att uttrycka egna tankar och reflektioner i relation till konst och samhälle.