En lektion om Göteborgs Konsthalls omlokalisering och stadsutveckling i Gamlestaden
I den här lektionen utforskar vi vad som händer i stadsutvecklingen när Göteborgs Konsthall flyttar från Götaplatsen till Slakthuset i Gamlestaden. Tillsammans tittar vi på exempel på hur konst kan bidra till att forma ett stadsområde, både positivt och negativt, och hur förändringar i stadsdelen påverkar de människor som bor där. Genom att analysera och diskutera konstens roll kommer vi att förstå hur konstinstitutioner kan vara en katalysator för förändring – och hur vi kan tänka kring en hållbar och inkluderande stadsutveckling.
I slutet av lektionen kommer du att få skapa din egen bild för hur Gamlestaden kan utvecklas med konst och kultur i fokus, samtidigt som man beaktar social och ekonomisk orättvisa.
Mer info: Göteborgs Konsthall ska flytta från Götaplatsen till Slakthuset i Gamlestaden där vi öppnar under 2026. Detta för att ge Göteborg en mer tillgänglig mötesplats för samtida konst. Fram till öppning kommer vi arbeta med konstnärliga projekt och program för att lära känna det nya området. Välkommen att följa med oss på resan mot Slakthuset!
Målgrupp: Gymnasiet, särskilt inom ämnen som samhällskunskap, geografi, konsthistoria eller stadsplanering. Kan även anpassas för vuxenutbildning och andra intresserade grupper.
Syfte: Syftet med lektionen är att undersöka Göteborgs Konsthalls omlokalisering till Slakthuset i Gamlestaden och relatera detta till frågor om stadsutveckling, gentrifiering och konstnärliga verksamheters roll i förändrade stadsdelsbilder. Eleverna ska få en förståelse för hur konstinstitutioner påverkar och påverkas av den urbana utvecklingen, samt hur de relaterar till sociala och ekonomiska förändringar i städer.
Koppling till läroplanen för gymnasiet (LGR 22) Sammanfattning
Lektionens tema om Göteborgs Konsthalls omlokalisering och stadsutveckling i Gamlestaden knyter an till flera delar av gymnasiets läroplan, särskilt samhällskunskap, geografi, konsthistoria och hållbar utveckling. Eleverna får möjlighet att reflektera över konstens roll i stadsförändringar och hur det påverkar både de sociala och geografiska förhållandena i städer, samtidigt som de utvecklar sina färdigheter i att analysera och diskutera komplexa samhällsfrågor.