Mikroplaster, översvämningar och en isbjörn – om klimat och (o)hållbarhet i samtidskonsten

  • Debatt och diskussion
  • Globala perspektiv
  • Lyssna och prata
  • Miljö och hållbar utveckling
  • Samtidskonst
  • Existentiella frågor



I nyhetssändningar hör vi återkommande begrepp som koldioxidutsläpp och global uppvärmning och det rapporteras om översvämningar, värmeböljor, plast i haven och rödlistade eller utrotade djur. Människan förstör ekosystem och värmer upp jorden.  

I lektionen ser vi exempel på hur samtidskonstnärer tar sig an dessa brännande samtidsfrågor genom bland annat film, fotografier och skulpturer. Vad är vi själva beredda att göra för att bidra till en bättre miljö och minska klimatförändringarna? Varför är det så svårt?

 Vi pratar även om sådant som faktiskt har blivit bättre och ger hopp. Inom konsten ser vi ser exempelvis hur ett konstprojekt kan bidra till att tillvarata tonvis av slängda flip-flops.

 Lektionen är dialogbaserad och utgår från bilder via projektor.


PRAKTISK INFORMATION

  • Längd: 90 minuter per lektion men kan kortas till 60 minuter. Skolan bör boka in 2-3 lektioner samma dag - så prata ihop dig med några kollegor.
    Plats: Uppsökande på er skola
  • Tid: tider enligt överenskommelse inom tidsspannet 8.30-15.30, vissa datum enbart eftermiddag
  • Kontakt för överenskommelse av tider eller frågor: elisabet.udd@kultur.goteborg.se 
  • Teknisk utrustning som behövs: videoprojektor med ljud ut, sladdar för att koppla in dator. Det är också bra om eleverna lätt kan ha tillgång till sina mobiler.