Vem är design till för?

  • Debatt och diskussion
  • Demokrati och jämställdhet
  • Grupparbete/övning
  • Historia
  • Identitet
  • Konst och bild
  • Lyssna och prata
  • Miljö och hållbar utveckling
  • Mode och Design
  • Normer
  • Etik och värderingar
  • Skapande verkstad
  • Slöjd och Konsthantverk
  • Workshop
  • Jämställdhet

I denna lektion utforskar vi designens roll i det offentliga rummet och dess påverkan på tillgänglighet och social inkludering. Eleverna analyserar design från olika tider och kontexter, reflekterar över dess sociala funktion och diskuterar hur designval kan både inkludera och exkludera människor. Lektionen kombinerar kritiska analyser med kreativa övningar som stimulerar elevernas eget tänkande kring design och samhälle.

I museets studio går vi från teori till praktik. Eleverna designar och bygger egna bänkar i grupper, utifrån olika case som utmanar deras kreativitet och problemlösningsförmåga. Lektionen knyter an till skolans mål inom samhällskunskap (inkludering och mänskliga rättigheter), teknik (designprocesser och problemlösning), samt bild och slöjd (kreativt skapande och visuell gestaltning). Genom praktiskt arbete och diskussioner kring aktuella frågor får eleverna nya perspektiv på hur design påverkar – och kan förändra – oss och vår värld.



Varmt välkomna till en lektion i museets basutställning Designhistorier. Har ni några särskilda önskemål eller frågor om att delta i en lektion på Röhsska museet? Kontakta oss gärna på pedagog.designmuseum@kultur.goteborg.se. Vi ses på museet!