Hur bestäms egentligen hur vi får röra oss och vistas i våra städer? Kan design påverka hur vi beter oss i våra gemensamma utrymmen? Är det en rättighet att kunna slå sig ner var som helst? I denna lektion undersöker vi designens roll i det offentliga rummet och hur den påverkar tillgänglighet och social inkludering. Genom att analysera design från olika tider och sammanhang får eleverna reflektera över hur design kan både inkludera och exkludera människor i samhället.
Lektionen kombinerar kritiska analyser med kreativa övningar som stimulerar elevernas eget tänkande kring design och samhälle. I museets studio går vi från teori till praktik. Eleverna får designa och bygga egna bänkar i grupper, utifrån olika case som utmanar deras kreativitet och problemlösningsförmåga. Museilektionen anpassas beroende på årskurs.
Lektionen knyter an till skolans mål inom samhällskunskap (inkludering och mänskliga rättigheter), teknik (designprocesser och problemlösning), samt bild och slöjd (kreativt skapande och visuell gestaltning).
Varmt välkomna till en lektion i museets basutställning Designhistorier. Har ni några särskilda önskemål eller frågor om att delta i en lektion på Röhsska museet? Kontakta oss gärna på pedagog.designmuseum@kultur.goteborg.se. Vi ses på museet!