Vem bär rätten att berätta? Om källkritik och maktstrukturer

  • Debatt och diskussion
  • Demokrati och jämställdhet
  • Globala perspektiv
  • Grupparbete/övning
  • Historia
  • Identitet
  • Konst och bild
  • Lyssna och prata
  • Miljö och hållbar utveckling
  • Mode och Design
  • Etik och värderingar
  • Samhällskunskap
  • Skapande verkstad
  • Slöjd och Konsthantverk
  • Workshop
  • Mänskliga rättigheter
  • Värdegrund
  • Jämställdhet
  • Historiebruk
  • Källkritik
  • Samtidshistoria

Vem bär rätten att berätta? 

En kostnadsfri museilektion för åk 3 om källkritik, maktstrukturer och olika perspektiv som används vid historieskrivning. 

Röhsska museet erbjuder en unik lektionsserie i tre delar för åk 3 i gymnasiet som handlar om hur makt kan avgöra vems historia som skrivs och berättas. Med utgångspunkt i museets tillfälliga utställning Migration – föremålens färdvägar vill vi öppna upp för samtal om demokratiska frågor gällande vems historia som lyfts i olika sammanhang, av vem de lyfts och på vilket sätt. Vi utgår från utställningen som visar över 200 föremål från olika kulturella, geografiska och historiska ursprung. Vilka perspektiv har museet lyft fram? Vilken makt har vi som kulturinstitution? Vad kunde vi ha sagt annorlunda?

Genom ett reflekterande upplägg uppmanar museilektionen Vem bär rätten att berätta? till ett kritiskt förhållningssätt och en ökad tolerans för fler perspektiv. Lektionerna ger förutsättningar för eleverna att uttrycka kunskaper i olika former och utveckla sin samarbetsförmåga och kreativitet. 

Lektionsserien består av tre träffar med följande upplägg:

Tillfälle 1 på Röhsska museet: Mellan 16-26 aug (tillfälle 1 bokas på KuBo), ca 70 min: Visning av utställningen Migration - Föremålens färdvägar, samt utdelning av uppdrag. Här presenteras klassen för olika maktstrukturer och perspektiv som påverkar historiebeskrivningar och får en uppgift att arbeta vidare med på egen hand.

Tillfälle 2 i klassrummet via Microsoft Teams, Zoom eller Google Meet: Datum bestäms i dialog med läraren, ca 60 min: Digital avstämning och handledning av Röhsska museets pedagog. 

Tillfälle 3 på Röhsska museet: Datum bestäms i dialog med läraren, ca 70 min: Redovisning av gruppuppgift, kreativ designworkshop och avslutande diskussion. Här gör klassen ett återbesök på museet för att redovisa sina uppgifter och delta i en lustfylld, kreativ designworkshop som kopplar an till temat. Vi avslutar med fika och en gemensam diskussion kring vilka perspektiv eleverna skulle vilja ser mer av i museets utställningar.

Lektionerna är kostnadsfria och det första tillfället bokas enkelt via www.kubo.goteborg.se. Efter bekräftad anmälan kontaktas läraren för att bestämma datum och tid för de övriga två tillfällena. I samband med det får ansvarig lärare tillgång till ett mer detaljerat upplägg av lektionsserien. Museilektionen Vem bär rätten att berätta? genomförs med stöd av Levande Historia, Göteborgs Stad. 

Har du frågor eller funderingar? Tveka inte att kontakta oss via pedagog@rohsska.se.