Eden

  • Identitet
  • Etik och värderingar
  • Religionskunskap
  • Existentiella frågor
  • HBTQ

Finland 2020 | Spelfilm | Regi: Ulla Heikkilä | 1h 33 min | Finska, svenskt text


En veckas skriftskoleläger mitt i den sköna sommaren. På lägret konfronteras den självsäkra och intellektuella Aliisa (Aamu Milonoff), den självklara mittpunkten Jenna (Linnea Skog) och den tystlåtne och känslige Panu (Bruno Baer) med sig själva, andra och ännu till systemet. Deras föräldrar med sina krav, förväntningar och festarrangemang är någonstans långt borta. Spänningarna ökar när förälskelse och förargelse alternerar under en explosiv vecka. I något skede blir var och en tvungen att ge upp sin roll och se världen med nya ögon. (Finlandsinstitutet)

Filmen har Skolbio valt ut i samspråk med Finlandsinstitutet, som även distribuerar filmen.

Filmen visas på Sverigefinnarnas dag den 24/2.  

Filmprojekt med Ung kultur
Åtta ungdomar fick i uppdrag att göra varsin kortfilm om hur det är att vara ung och tillhöra en nationell minoritet år 2022. Kortfilmerna är producerade på uppdrag av Ung kultur och med stöd av Levande historia i Göteborg. Marit Gylander, Malte Lyrra och Tiia Tupamäkis filmer kommer att visas innan Eden på Sverigefinnarnas dag.

I samarbete med Levande Historia bjuder vi på visningarna av denna film, det vill säga kostnadsfritt för alla elever, F-gymnasiet, i Göteborg oavsett organisationstyp och inriktning.

Filmvisningen av Eden och pedagogiskt material kan kopplas till undervisning i samhällskunskap och religionskunskap.

Obs! uteblir besöket utan avbokning, eller om avbokning sker senare än en vecka innan föreställning, debiteras fullt pris för antal elevplatser som bokats. Detta gäller även de kostnadsfria visningarna. 


UR LÄROPLANEN FÖR GRUNDSKOLAN (LGR22):  

Centralt innehåll Religionskunskap åk 6: 

  • Religionens betydelse i människors liv och människors olika sätt att uttrycka sin religiositet. 

  • Begreppen religion och livsåskådning. 

  • Samtal om och reflektion över vardagliga moraliska frågor utifrån elevernas egna argument och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om ansvar, utanförskap, kränkningar, jämställdhet och sexualitet. 

  • Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om vad som är viktigt i livet och olika föreställningar om vad som händer efter döden. 


    TRIVSELREGLER:
    Vi vill betona att det är de medföljande vuxna som ansvarar för sina elever och för ordningen i salongen.
    Medföljande vuxna debiteras ej och fler vuxna, t.ex. föräldrar och mor-och farföräldrar är välkomna på visningarna.
    OBS! Att äta är inte tillåtet på Skolbiovisningarna!