Filmtjuven

  • Film
  • Globala perspektiv
  • Existentiella frågor
  • Fotografi
  • Filmens historia

Indien/Frankrike/USA 2021 | Spelfilm, drama | Regi: Pan Nalin | 1h 47 min | Gujarati, svensk text 

När lilla Samay för första gången får följa med sin far på bio blir han alldeles förtrollad. Med ens vet han vad han ska ägna sitt liv åt! Mot sin konservative fars vilja (som tagit med pojken enbart för att det var en religiös film!) reser Samay i hemlighet till den slitna biografen i stan även nästa dag, och denna gång visas en desto roligare äventyrsfilm. Han har inga pengar, men när den snälla biomaskinisten känner den ljuvliga doften från mammas lunchlåda så föreslår han ett byte. Mat mot film. Detta blir början på en vänskap med färg, ljud, ljus, äventyr, fantasi och skratt som får Samay att skissa upp stora och, ska det visa sig, farliga drömmar… 

Man kan frestas att kalla Filmtjuven för ”en indisk Cinema Paradiso” och det är den till viss del också på sitt färgstarka och väldigt charmiga sätt som frustar av livslust och förstås kärlek till filmmediet, men det är samtidigt en film som står helt på egna ben, inte minst tack vare den geografiska placeringen, och som rullar in på överraskande spår. (Studio S Entertainment) 

Skolbio tycker: En hyllning till filmkonsten och hantverket bakom den. Samays utforskande av tekniken bakom att projicera film och bildernas magi är en spännande resa genom ljus och skugga. En lovsång till cineaster och kreativitet 

Filmen går att koppla till undervisningen i samhällskunskap, bild och geografi. 

Obs! uteblir besöket utan avbokning, eller om avbokning sker senare än en vecka innan föreställning, debiteras fullt pris för antal elevplatser som bokats. Detta gäller även de kostnadsfria visningarna. 


UR LÄROPLANEN FÖR GRUNDSKOLAN (LGR22): 

Bild åk 7-9: 

Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och tolkas. Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur i form av film, fotografi, design, konst, arkitektur och miljöer. 

Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla: 

  • förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner. 

Samhällskunskap åk 7-9: 

Var olika beslut fattas och exempel på hur besluten påverkar individer, grupper och samhället i stort. Individers och gruppers möjligheter att påverka den demokratiska processen. 

  • Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet. 

  • Var olika beslut fattas och exempel på hur besluten påverkar individer, grupper och samhället i stort. Individers och gruppers möjligheter att påverka den demokratiska processen. 

UR LÄROPLANEN FÖR GYMNASIESKOLAN (LGY11): 

  • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap. 


    TRIVSELREGLER:
    Vi vill betona att det är de medföljande vuxna som ansvarar för sina elever och för ordningen i salongen.
    Medföljande vuxna debiteras ej och fler vuxna, t.ex. föräldrar och mor-och farföräldrar är välkomna på visningarna.
    OBS! Att äta är inte tillåtet på Skolbiovisningarna!