Fire of Love

  • Geografi
  • Naturvetenskap
  • Dokumentär

Kanada/USA 2022 | Dokumentär | Regi: Sara Dosa | 1h 33 min | Engelska, franska, svensk text 

Den spektakulära dokumentärfilmen Fire of Love hade premiär på Sundance Film Festival i januari och tog publiken med storm. 

Vi får följa Katia och Maurice Krafft, två älskande vulkanologer, som riskerar sina liv i jakten på utbrott världen över. Deras kameror fångar spektakulära bilder nära utplåningens rand. Vulkanerna är den gemensamma passionen som efter två decennier av äventyr och upptäckter skulle leda till parets våldsamma död. Regissören Sara Dosa skildrar deras liv och gärning genom arkivmaterialet de lämnade efter sig. Det här är en berättelse om deras kärlek, till vulkaner och till varandra. 

Skolbio tycker: En mäktig filmupplevelse med dramatiska bilder från verkligheten, om ett fascinerande forskarpar vars fascination för vulkaner kom att definiera deras tillvaro. En sprakande historia om kärlek: till varandra och vetenskapen. Ta chansen att se paret Kraffts makalösa fotomaterial på stora duken!

Efter filmvisningen den 17/3 finns vulkanologen professor Erik Sturkell från Göteborgs Universitet med oss för att prata vulkaner! Ta med er frågor på förhand, skicka till skolbio, skolbiokultur.goteborg.se, eller ta med er till visningen och ställ dem i rummet. 

Filmen och samtalet går att koppla till undervisningen i geografi och biologi. 

Obs! uteblir besöket utan avbokning, eller om avbokning sker senare än en vecka innan föreställning, debiteras fullt pris för antal elevplatser som bokats. Detta gäller även de kostnadsfria visningarna. 


UR LÄROPLANEN FÖR GRUNDSKOLAN (LGR22): 

Centralt innehåll Geografi åk 7-9: 

  • Jordens endogena och exogena processer, samt hur dessa formar och förändrar landskapet. 

  • Rumslig utbredning av sårbara platser på jorden, till exempel områden som riskerar att återkommande drabbas av översvämningar, torka eller jordbävningar. Hur samhällsplanering och människans verksamheter påverkar sårbarhet och hur risker kan förebyggas. 

UR LÄROPLANEN FÖR GYMNASIESKOLAN (LGY11): 

Centralt innehåll Geografi: 

  • Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet. 


Om professor Erik Sturkell:

Erik Sturkell är professor i tillämpad geofysik vid Göteborgs universitet sedan 2009. Han forskar inom flera fält; vulkaner, nedslagsstrukturer, geofysik, petrologi, glaciologi, marin geofysik, byggnadssten och geologer i filmer. Vulkanologi som innefattar ämnena geofysik och geologi, är ett av hans specialområden. Erik Sturkell har bott och verkat mer än tretton år på Island och jobbat direkt där det sker vulkanutbrott. Island ligger på en aktiv spridningsrygg och är ett vulkaniskt aktivt land med vulkanutbrott i medel varje 4:e år. I Island har Erik Sturkell forskat på framför allt hur magmarörelser och andra parametrar visar om en vulkan gör sig redo för ett utbrott. 

Hans forskning omfattar också andra former av rörelser i jordskorpan som till exempel kontinentalplattornas spridning, landhöjning och effekterna av utnyttjandet av geotermisk energi. Inom detta forskningsfält används en mängd olika tekniker såsom GPS, radarmätningar, precisionsavvägning och seismologi. Dessa olika metoder kombineras för att man skall kunna tolka och öka förståelsen av hur jordskorpan beter sig. Igenom årtionden koncentreras studierna på de isländska vulkanerna Askja, Grímsvötn och Hekla. 

Inom all Erik Sturkells forskning ingår ett integrerat synsätt med geofysik och geologi i kombination och hur dessa discipliner kan synergierna positivt. Han är mycket aktiv att föra ut geologi i samhället med populärvetenskapliga artiklar, föreläsningar och radio och tv-framträdanden. 

Vulkanutbrottet i Fagradalsfjall på Island.

Foto: Erik Sturkell


TRIVSELREGLER:
Vi vill betona att det är de medföljande vuxna som ansvarar för sina elever och för ordningen i salongen.
Medföljande vuxna debiteras ej och fler vuxna, t.ex. föräldrar och mor-och farföräldrar är välkomna på visningarna.
OBS! Att äta är inte tillåtet på Skolbiovisningarna!