Frankrike 2021 | Animerad spelfilm | Regi: Rémi Durin, Arnaud Demuynck | 1h 05 min | Dubbad till svenska
Den lilla musen Yuku bor med sin familj i källaren på ett slott. En dag skadas hennes mormor, familjens stora sagoberättare, i ett slagsmål med en katt och blir sängliggande. Mormor säger till de små att tiden snart är kommen då hon måste lämna dem för att följa den lilla blinda mullvaden in i jordens tunnlar. I en av mormors böcker har den lilla musen läst om en magisk evigt lysande blomma som växer på en svårtillgänglig bergssluttning. Nu är hon fast besluten att hitta blomman för att mormor ska få vandra vidare i ljus.
Vår lilla mus – med ett stort mod och ett stort hjärta – beger sig ensam ut i världen. På sin färd möter hon snart andra djur som både skrämmer och hjälper henne, och som påminner om varför just en ukulele är bra att ta med på äventyr.
Skolbio tycker: Svängig och skön musik som är svår att sitta stilla till! En vackert animerad saga för de yngre barnen, med bilder och ljud som stannar kvar ett tag.
Filmen och aktiviteter kring den går att koppla till undervisningen i bild och musik. Distributören Smorgasbord Picture House har ett sånghäfte med låtarna som ni kan ladda ned här.
Obs! uteblir besöket utan avbokning, eller om avbokning sker senare än en vecka innan föreställning, debiteras fullt pris för antal elevplatser som bokats. Detta gäller även de kostnadsfria visningarna.
UR LÄROPLANEN FÖR GRUNDSKOLAN (LGR22):
Förskoleklass:
Undervisningen syftar till att främja elevernas fantasi, inlevelse och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt. I undervisningen ska eleverna genom leken ges möjlighet att bearbeta intryck, pröva olika identiteter, utveckla kreativitet samt sin förmåga att samarbeta och kommunicera.
Samtala om innehåll och budskap i olika typer av texter. ș Berättande texter, sakprosatexter och texter som kombinerar ord, bild och ljud.
Skapande genom lek, bild, musik, dans, drama och andra estetiska uttrycksformer.
Tolka och samtala om innehåll och budskap i olika estetiska uttryck.
Musik åk 1-3:
Undervisningen i ämnet musik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper som gör det möjligt att delta i musikaliska sammanhang, både genom att själva musicera och genom att lyssna till musik. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig musik som meningsbärande uttrycksform och kommunikationsmedel.
Centralt innehåll:
Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser.
Associationer i form av tankar, känslor och inre bilder som uppkommer genom musikupplevelser.
Bild åk 1-3:
Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och tolkas. Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur i form av film, fotografi, design, konst, arkitektur och miljöer. I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa och kommunicera visuellt.
Centralt innehåll:
Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser.
TRIVSELREGLER:
Vi vill betona att det är de medföljande vuxna som ansvarar för sina elever och för ordningen i salongen.
Medföljande vuxna debiteras ej och fler vuxna, t.ex. föräldrar och mor-och farföräldrar är välkomna på visningarna.
OBS! Att äta är inte tillåtet på Skolbiovisningarna!