Mica

  • Demokrati och jämställdhet
  • Globala perspektiv
  • Identitet
  • Sport
  • Mänskliga rättigheter
  • Barnkonventionen

Marocko/Frankrike 2020 | Spelfilm, drama | Regi: Ismaël Ferroukhi | 1h 43 min | Franska, arabiska, svensk text. 

En dag hämtas 10-åriga Mica av en vän till familjen. Pappans sjukdom gör att föräldrarna inte längre har råd att ha sin son hemma. Istället får han jobb som lärling i en tennisklubb, där barn från rika delar av Casablanca tränar. 

Ett av barnen är ägarens son Omar, som brinner mer för att trycka ner Mica än att träna. När den fransk-marockanska tennisstjärnan Sophia anställs i klubben ser hon en kämpaglöd hos Mica som de andra barnen saknar. Till skjulet där han är inhyst öppnas en dörr för Mica som kanske kan förändra livet. (Smorgasbord Picture House) 

Skolbio tycker: En marockansk Billy Elliot-berättelse i tennismiljö: om drömmar och omöjligheter, och att alla, oberoende av var en kommer ifrån, kan ha en talang, en livsdröm och förmågan att uppnå den. 

Filmen går att koppla till undervisningen i samhällskunskap och geografi. 

Obs! uteblir besöket utan avbokning, eller om avbokning sker senare än en vecka innan föreställning, debiteras fullt pris för antal elevplatser som bokats. Detta gäller även de kostnadsfria visningarna. 


UR LÄROPLANEN FÖR GRUNDSKOLAN (LGR22): 

Samhällskunskap: 

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur individen och samhället påverkar varandra. Därför ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rättsliga och mediala förhållanden och strukturer i samhället. Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att utveckla förståelse för sina egna och andras levnadsvillkor och hur de kan påverkas av faktorer som kön och socioekonomisk bakgrund. 

Centralt innehåll åk 4-6:  

  • Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället. 

  • Exempel på skilda ekonomiska och sociala villkor för barn, i Sverige och i olika delar av världen. 

  • De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering 

Centralt innehåll åk 7-9: 

  • Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet. 

  • Länders och regioners beroende av varandra i en globaliserad ekonomi. Skilda förutsättningar för olika länder och regioner.  

  •  Orsaker till och konsekvenser av en ojämlik fördelning av inkomster och förmögenheter mellan människor i Sverige och i olika delar av världen. 

Geografi: 

  • Några grundläggande orsaker till och konsekvenser av fattigdom och ohälsa, till exempel bristande tillgång till utbildning, hälsovård och vatten. Arbete för att förbättra människors levnadsvillkor, till exempel genom Förenta Nationerna (FN). 


    TRIVSELREGLER:
    Vi vill betona att det är de medföljande vuxna som ansvarar för sina elever och för ordningen i salongen.
    Medföljande vuxna debiteras ej och fler vuxna, t.ex. föräldrar och mor-och farföräldrar är välkomna på visningarna.
    OBS! Att äta är inte tillåtet på Skolbiovisningarna!