Wolfwalkers

Irland 2020 | Animerad spelfilm | Regi: Ross Stewart, Tomm Moore | 1h 43 min | Engelska, OBS! svensk text 

Vi befinner oss i det av engelsmännen brutalt ockuperade Irland. Robyn kommer dit med sin pappa Bill som där han är på uppdrag att utrota vargarna som härjar i skogen och hotar staden. Mebh lever i skogen, uppfostrad av vargarna. Robyn trotsar pappas stränga order att hålla sig hemma och tillbringar mer och mer tid i skogen. En helt ny värld öppnar sig och får henne att förstå att det är inte vargarna som är de hotfulla. Långsamt förvandlas Robyn till just det som hennes egen pappa är satt att utrota. En saga om den magiska och fantastiska vänskapen mellan två flickor som möts i 1600-talets Irland. Av skaparna till Oscarsnominerade Havets sång och The Breadwinner

Mytiskt, mystiskt, magiskt om den fantastiska vänskapen mellan två flickor som möts i 1600-talets Irland. Precis som de tidigare filmerna är Wolfwalkers djupt rotad i den keltiska folksagotraditionen. Den handmålade animationens expressiva formspråk förstärker berättelsen ytterligare. Livet innanför stadsmurarna är lite mer fyrkantigt, medan fantasylandskapet i skogen flödar av färg. Robyns varma höstfärger förändras mot det blå allteftersom hon dras in i vargarnas förtrollade värld. (Folkets Bio) 

Skolbio tycker: Mycket populär skolbiofilm. De animerade bilderna får liv på bioduken och historian bakom filmberättelsen kan kopplas till samtal om mänskliga rättigheter. En lärorik och fantastisk bioupplevelse.

Filmen och dess kringmaterial kan kopplas till undervisningen i bild, biologi, historia, religion och engelska.

Obs! uteblir besöket utan avbokning, eller om avbokning sker senare än en vecka innan föreställning, debiteras fullt pris för antal elevplatser som bokats. Detta gäller även de kostnadsfria visningarna. 


UR LÄROPLANEN FÖR GRUNDSKOLAN (LGR22): 

Bild åk 4-6:

Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och kan tolkas. Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur där film, foto, design, konst, arkitektur och miljöer ingår. 

Centralt innehåll:

  • Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar. 
  • Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämns.

Biologi åk 4-6:

Undervisningen i ämnet biologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och naturen. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser. 

Centralt innehåll:

  • Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. 
  • Några historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på naturen. 
  • Olika kulturers beskrivningar och förklaringar av naturen i skönlitteratur, myter och konst och äldre tiders naturvetenskap. 

Historia åk 4-6:

Undervisningen i ämnet historia ska syfta till att eleverna utvecklar såväl kunskaper om historiska sammanhang, som sin historiska bildning och sitt historiemedvetande. Detta innebär en insikt om att det förflutna präglar vår syn på nutiden och därmed uppfattningen om framtiden. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om historiska förhållanden, historiska begrepp och metoder och om hur historia kan användas för olika syften. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar historiska kunskaper om likheter och skillnader i människors levnadsvillkor och värderingar. Där- igenom ska eleverna få förståelse för olika kulturella sammanhang och levnadssätt. 

Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på historia och bidra till att de utvecklar kunskaper om hur vi kan veta något om det förflutna genom historiskt källmaterial och möten med platser och människors berättelser. 

Centralt innehåll:

Undervisningen ska stimulera eleverna att reflektera över olika livsfrågor, sin identitet och sitt etiska förhållningssätt. På så sätt ska undervisningen skapa förutsättningar för eleverna att utveckla en personlig livshållning och förståelse för sitt eget och andra människors sätt att tänka och leva. 

Religion åk 4-6:

Undervisningen ska stimulera eleverna att reflektera över olika livsfrågor, sin identitet och sitt etiska förhållningssätt. På så sätt ska undervisningen skapa förutsättningar för eleverna att utveckla en personlig livshållning och förståelse för sitt eget och andra människors sätt att tänka och leva. 

Centralt innehåll:

  • Några etiska begrepp, till exempel rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet. 
  • Hur olika livsfrågor, till exempel vad som är viktigt i livet och vad det innebär att vara en bra kamrat, skildras i populärkulturen. 
  • Frågor om vad ett bra liv kan vara och vad det kan innebära att göra gott.

Engelska åk 4-6:

Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att 

  • förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter.  
  • reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används. 

Centralt innehåll:

  • Tydligt talad engelska och texter från olika medier. 
  • Filmer och dramatiserade berättelser för barn och unga. 
  • Sånger, sagor och dikter.

    TRIVSELREGLER:
    Vi vill betona att det är de medföljande vuxna som ansvarar för sina elever och för ordningen i salongen.
    Medföljande vuxna debiteras ej och fler vuxna, t.ex. föräldrar och mor-och farföräldrar är välkomna på visningarna.
    OBS! Att äta är inte tillåtet på Skolbiovisningarna!