Tystnaden i Sápmi + samtal

  • Demokrati och jämställdhet
  • Etik och värderingar
  • Övergrepp
  • Mänskliga rättigheter

Sverige 2022 | Dokumentär | Regi: Liselotte Wajstedt | 1h 12 min | Svenska, svensk text 

Tystnaden har varit en överlevnadsstrategi för Marion och Ida. Men nu har de fått nog. Med sina egna personliga berättelser om att överleva sexuella övergrepp, har de slutligen hittat modet att säga ifrån, oavsett vad det kostar. Tystnaden i Sápmi följer Marion och Ida när de båda försöker hitta svar på svåra frågor kring sina traumatiska upplevelser. En film om tabun och händelser som har drabbat många samiska unga kvinnor – i generationer. (Folkets Bio) 

Skolbio tycker: Viktigt och angeläget om övergrepp och tystnadskultur. Vi tycker att det är viktigt att följa upp filmen och den bokas därför som ett paket med filmvisning och efterföljande samtal. 

Efter filmen kommer RFSU och samtalar med oss om filmen och dess teman, bland annat samtycke och tystnadskultur.
Filmen och samtalet efteråt går att koppla till undervisningen i samhällskunskap och biologi. 

Ni kan också fortsätta samtalet i klassrummet – Folkets Bio har en filmhandledning med lektionsförslag. 

Obs! uteblir besöket utan avbokning, eller om avbokning sker senare än en vecka innan föreställning, debiteras fullt pris för antal elevplatser som bokats. Detta gäller även de kostnadsfria visningarna. 


UR LÄROPLANEN FÖR GYMNASIESKOLAN (LGY11): 

Värdegrund: 

Skolans mål är att varje elev  

  • kan göra medvetna ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter,  

  • respekterar andra människors egenvärde och integritet,  

  • tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling samt medverkar till att hjälpa människor,  

  • kan samspela i möten med andra människor utifrån respekt för skillnader i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia, 

  • kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen 

Centralt innehåll Samhällskunskap: 

  • De mänskliga rättigheterna, vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter. 

  • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap. 

Centralt innehåll Biologi:  

  •  Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa 

UR LÄROPLANEN FÖR GRUNDSKOLAN (LGR22): 

Centralt innehåll Samhällskunskap: 

  • Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet 

Centralt innehåll Biologi:  

  • Människans reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek, ansvar, samtycke och ömsesidighet 


Lyssna på ett samtal mellan Ida och Marion från filmen, samt regissören Liselotte Wajstedt:
Humanistpodden med Marion Anne Rimpi, Ida Labba og Liselotte Wajstedt fra «Tystnaden i Sápmi». - YouTube 


TRIVSELREGLER:
Vi vill betona att det är de medföljande vuxna som ansvarar för sina elever och för ordningen i salongen.
Medföljande vuxna debiteras ej och fler vuxna, t.ex. föräldrar och mor-och farföräldrar är välkomna på visningarna.
OBS! Att äta är inte tillåtet på Skolbiovisningarna!