Nasrin + samtal

  • Demokrati och jämställdhet
  • Mänskliga rättigheter
  • Jämställdhet
  • Barnkonventionen
  • Dokumentär

USA 2020 | Dokumentär | Regi: Jeff Kaufman | 1h 30min persiskt, engelskt tal, svensk text. 

Ett uppslukande porträtt av en av världens modigaste människorättsaktivister och politiska fångar, Nasrin Sotoudeh, och om Irans anmärkningsvärt motståndskraftiga kvinnorättsrörelse. Nasrin är dokumentärfilmen om den kände människorättsadvokaten Nasrin Sotoudehs arbete och liv i Iran. Berättad av Oscarsvinnande Olivia Colman (The Favourite, The Father) och hemligt filmad i Iran av kvinnor och män under stor risk att fängslas.
Både i rättssalarna och på gatorna har Nasrin under många år kämpat för rättigheterna för kvinnor, barn, HBTQ+, religiösa minoriteter, journalister, kulturarbetare och dödsdömda. Hon arresterades i juni 2018 och dömdes till 38 år i fängelse samt 148 piskrapp. Men även inifrån fängelset har hon fortsatt att utmana regimen. En petition om hennes frisläppande som Amnesty International gjorde 2020 fick mer än 1 miljon signaturer från 200 länder.

Nordisk Film Bio


Efter filmen har vi Nasrin Pakkho på plats att prata om temat och särskild om barn och kvinnors rättigheter i Iran. Detta ingår i bokningen, kan inte väljas bort.

Nasrin Pakkho är utbildad skådespelerska, 4 år på Teaterutbildningen vid Teherans universitet i Iran. Hon har även Jobbat som regissör för tre dokumentär filmer där. Här i Sverige jobbar som filmproducent, regissör, skådespelare och filmlärare som har jobbat på folkhögskolor och nu i kulturskolan. Hon uppträder både film och teater. Nasrin Pakkho har gjort över 140 dokumentär och drama dokumentär konst filmer och kort spelfilmer. Hennes filmer handlar mest om de som är minoritets grupper som syns inte i samhälle och de sitter inte i makten heller. Filmer om kvinnorörelse, feminism, äldre, HBTQ mm. Nasrin Pakkho är aktiv som aktivist också och vill kalla sig mest av allt som en folkbildare.


Kopplingar till Läroplanen
Filmens teman går att koppla till det centrala innehållet i Läroplanen för gymnasiet. Exempel:

  • De mänskliga rättigheterna, vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter.
  • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap. 

I samarbete med Levande Historia, bjuder vi på visningarna av denna film, det vill säga kostnadsfritt för alla elever (F-gymn) i Göteborg oavsett organisationstyp och inriktning.

Obs! uteblir besöket utan avbokning, eller om avbokning sker senare än en vecka innan föreställning, debiteras fullt pris för antal elevplatser som bokats. Detta gäller även de kostnadsfria visningarna.


Trivselregler: 

Filmernas åldersrekommendation är en rekommendation, lärare är själva ansvariga för att avgöra filmens lämplighet för dennes elever avseende längd och innehåll. Hör av er till Skolbio så kan vi ofta ordna påseende.


Vi betonar att det är de medföljande vuxna som ansvarar för sina elever och för ordningen i salongen. Förbered era elever på vad som förväntas av dem i biorummet. Filmvisningen är att betrakta som en lektion och det förväntas att alla sitter kvar i salongen tills filmen är slut. Kom ihåg att ni kommer att möta andra skolor som ni behöver visa hänsyn till. En god stämning och ton i biosalongen krävs för att alla ska kunna ta del av filmupplevelsen på ett bra sätt.