Dogborn

  • Debatt och diskussion
  • Demokrati och jämställdhet
  • Film
  • Samhällskunskap
  • Övergrepp
  • Mänskliga rättigheter
  • Barnkonventionen

Sverige 2022 | Drama, thriller, spelfilm | Regi: Isabella Carbonell | Nonstop Entertainment | 1h 24 min | 

Silvana Imam spelar människosmugglare och syster som får nog i dramatisk och stark film om människohandel.

Tvillingarna lever under radarn, hemlösa och osynliga för samhället. Syster (Silvana Imam) är en tickande bomb, Bror (Philip Oros) har inte sagt ett ord sen de flydde sitt hemland. Ett oväntat jobberbjudande tycks ta dem ett steg närmare drömmen om ett riktigt hem. Allt de behöver göra är att transportera varor från punkt A till B. Men när varorna anländer i form av två unga tjejer så uppstår en konflikt mellan syskonen. Under två intensiva dygn ställs de inför ett livsavgörande dilemma - hur långt är de beredda att gå i sin kamp för överlevnad? DOGBORN är Isabella Carbonells långfilmsdebut. Hon belönades med pris för Bästa regissör under 40 vid världspremiären på Venedig filmfestival. (Nonstop Entertainment)

Filmen går att koppla till undervisningen i samhällskunskap.


PRAKTISK INFORMATION

BOKNING 
Åldersrekommendationen är en rekommendation, lärare är själva ansvariga för att avgöra filmens lämplighet för dennes elever avseende längd och innehåll. Hör av er till Skolbio så kan vi ofta ordna påseende. 

OBS! Uteblir besöket utan avbokning, eller om avbokning sker senare än en vecka innan föreställning, debiteras fullt pris för antal elevplatser som bokats. Detta gäller även de kostnadsfria visningarna. 

TRIVSELREGLER
Vi vill betona att det är de medföljande vuxna som ansvarar för sina elever och för ordningen i salongen.
Att äta är inte tillåtet på skolbiovisningarna!  


UR LÄROPLANEN FÖR GRUNDSKOLAN (LGR22): 

Samhällskunskap åk 7-9:

Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar förtrogenhet med demokrati och mänskliga rättigheter. Den ska bidra till att eleverna tillägnar sig kunskaper om värden och principer som utmärker ett demokratiskt samhälle samt om demokratiska processer och arbetssätt. På så sätt ska undervisningen ge eleverna förståelse för vad det innebär att vara en aktiv och ansvarstagande medborgare. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur individen och samhället påverkar varandra. Därför ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rättsliga och mediala förhållanden och strukturer i samhället. Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att utveckla förståelse för sina egna och andras levnadsvillkor och hur de kan påverkas av faktorer som kön och socioekonomisk bakgrund

  • Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.
  • Svenska välfärdsstrukturer och hur de fungerar, till exempel sjukvårdssystemet och arbetslöshetsförsäkringen.
  • Migration till, samt integration och segregation i Sverige i dag.

Bild åk 7-9: 

  • Bildanalys
    Samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
  • Mediebilders utformning och påverkan och hur dessa bilder kan tolkas och kritiskt granskas.
  • Bilder som behandlar identitet och maktrelationer, till exempel sexualitet, etnicitet och kön. Hur dessa perspektiv gestaltas och konstrueras.