Snacka om konst 2 – Identitet och kultur (Gamlestadsskolan)

  • Demokrati och jämställdhet
  • Identitet
  • Konst och bild
  • HBTQ

Vad är frihet för dig och när upplever du en stark frihetskänsla?  Vad har format dig till den du är? När tycker du att det är viktigt att visa civilkurage? Det här är några av dom frågorna som tas upp av konstverken i den dialogbaserade lektionen Snacka om konst – Identitet och kultur. Under lektionen får dina elever ta del av och samtala om ett flertal moderna konstverk som berör teman som yttrandefrihet, demokrati, HBTQI och normer. Lektionen innehåller även en praktisk övning. 

Ett av verken som tas upp är Mounir Fatmis konstverk Maximum Sensation där konstnären med hjälp av skateboards med bönemattor som print berättar en historia om unga tjejer i Afghanistan som började att åka skateboard som ett sätt att slå sig fria från lagar i landet som annars förbjuder tjejer från att utöva sporter. Verket är en blandning mellan något lugnt och traditionellt och något modernt och snabbt. I lektionen får eleverna testa på att skapa genom att göra om och förändra klassiska bilder och platser efter deras egen intuition och kreativitet. 

Verken som tas upp under lektionen är ur vårt pedagogiska material Snacka om konst – som stör och berör som presenterar 15 konstnärer och verk tillsammans med öppna frågor och fördjupningsuppgifter på teman som normer, klimatkrisen, yttrandefrihet, migration och historieskrivning. 

Snacka om konst – som stör och berör är ett pedagogiskt paket som inkluderar lektioner, filmer & studiematerial. Snacka om konst  2 –  kan kombinera med lektionerna Snacka om konst 1 och 3.

https://kubo.goteborg.se/Events/Details/1708

Praktisk information

  • Längd:45-60 min
  • Plats: Uppsökande lektion på Gamlestadsskolan
  • Kontakt för frågor: bokningar.konsthall@kultur.goteborg.se
  • Teknisk utrustning som behövs: videoprojektor med ljud ut, sladdar för att koppla in dator  


Koppling till skolans läroplan och mål:

  • I ämnet bild har samtidskonsten en given plats i undervisningen av konstnärliga tekniker och uttryckssätt. Genom att bli visad exempel på samtidskonst och fördjupa sig kring den kan dina elever med inspiration av denna lektion skapa egen konst där de kan utforska olika material och stilar samt leta upp fler samtida konstnärer som utforskar liknande frågor.  

  • Genom att undersöka konst som berör mänskliga rättigheter och normen kan eleverna i samhällskunskapen fördjupa sig i hur konst påverkar det offentliga rummet och ett samhälle i sig. Detta kan även kopplas till diskussioner om normer, delaktighet, inkludering och kulturarv.  

  • Skolan har ett ansvar för att eleverna återkommande i utbildningen får möta frågor som rör sexualitet, samtycke och relationer. I lektionen ges möjlighet för dina elever att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till hur relationer och sexualitet framställs i olika medier och sammanhang samt deras och andras rättigheter. Exemplen av konstverk och händelser som tas upp i lektionen är väsentliga delar när eleverna lär sig om samhällets komplexitet och dess mångfald av identiteter och sexualiteter. Samma exempel i lektionen ger även eleven möjlighet att kritiskt granska maktstrukturer kopplade till kön och förtryck. Utbildningen ska därigenom främja alla elevers hälsa och välbefinnande samt stärka deras förutsättningar att göra medvetna och självständiga val. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för egna och andras rättigheter och förmedla betydelsen av att sexualitet och relationer präglas av samtycke.