Snacka om konst 2 – Miljö, djur och framtiden

  • Konst och bild
  • Miljö och hållbar utveckling

Hur tror du att jorden och våra liv kommer att se ut om 100 år? Och hur kommer framtidens djur anpassa sig och förändras? I den dialogbaserad lektionen Snacka om konst – Miljö, djur och framtiden får dina elever ta del av och samtala om flera moderna konstverk från konstnärer som berört frågor om miljö, djur, klimatkrisen och framtiden. Under lektionen finns även ett moment där eleverna med inspiration från ett konstverk av Alvaro Soler Arpa, får en chans att skapa tillsammans med papper och penna i hand och sedan dela med sig av sina skapelser inför varandra. 

Verken som tas upp under lektionen är ur vårt pedagogiska material Snacka om konst – som stör och berör som presenterar 15 konstnärer och verk tillsammans med öppna frågor och fördjupningsuppgifter på teman som normer, klimatkrisen, yttrandefrihet, migration och historieskrivning. 

Snacka om konst – som stör och berör är ett pedagogiskt paket som inkluderar lektioner, filmer & studiematerial. Snacka om konst 3 kan kombineras med lektionerna Snacka om konst 1 och 2.

Se resten av filmerna och lektionerna på länken nedan.

https://kubo.goteborg.se/Events/Details/1708

Praktisk information: 

- Lektionen ges i klassrummet, längden är 45 - 60 min.

- Teknik som behövs på plats är videoprojektor med ljud ut.  



Koppling till skolans läroplan och mål:

  • I ämnet bild har samtidskonsten en given plats i undervisningen av konstnärliga tekniker och uttryckssätt. Genom att bli visad exempel på samtidskonst och fördjupa sig kring den kan dina elever med inspiration av denna lektion skapa egen konst där de kan utforska olika material och stilar samt leta upp fler samtida konstnärer som utforskar liknande frågor.  

  • Miljöperspektivet i undervisningen ska ge eleverna insikter så att de kan dels själva medverka till att hindra skadlig miljöpåverkan, dels skaffa sig ett personligt förhållningssätt till de övergripande och globala miljöfrågorna. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling. 

  • Genom att undersöka konst som berör mänskliga rättigheter och normen kan eleverna i samhällskunskapen fördjupa sig i hur konst påverkar det offentliga rummet och ett samhälle i sig. Detta kan även kopplas till diskussioner om normer, delaktighet, inkludering och kulturarv.